تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
📌 نِــــوِشــتِــه هـــــایِ چَــــــنــد خَـــــــطّــی


صبحدم مرغ چمن با گل نوخاسته گفت
ناز کم کن که در این باغ بسی چون تو شکفت

 برداشت من: مرغ:معشوقه / گل: من :) 
 معشوقه به من گفت تو تازه به دوران رسیده ای، پس چرا انقدر ادعا می کنی، دنیا دو روزِ، یک روز با تو یک روز هم بر علیه تو. 

گل بخندید که از راست نرنجیم ولی
هیچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت

 برداشت من: منم به معشوقم گفتم، اشکال نداره حرفت درسته، منم از حرفت ناراحت نشدم، ولی یک سؤال؟ کجای دنیا دیدی که یه معشوق با  عشقش اینطوری صحبت کنه؟! خُب می خوای انتقاد کنی درست انتقاد کن. 

گر طمع داری از آن جام مرصع می لعل
ای بسا دُر که به نوک مژه‌ات باید سفت

 برداشت من: بحث عاشق و معشوق اینجا تموم میشه:) / بحث جدید: اگر می خواهی به یک جایی برسی و معرفت کسب کنی و صاحب کمالات   بشی، باید مدام برای خدا و اولیای خدا گریه کنی، بهترین راه ارتباط با خدا ارتباط زبانی نیست، ارتباط دلیِ، دلم وقتی شکست، اشک مثل دُر از  چشم جاری میشه. 
 
تا ابد بوی محبت به مشامش نرسد
هر که خاک در میخانه به رخساره نرفت

 برداشت من : خدا محبت خودش و اولیای خودش رو به ما نمی چشونه مگر اینکه برای بدست آوردنش جون بکنیم و تمام وجودمون جاروکش درگاه  خدا و اهل بیت بشه، یعنی نهایت تواضع پیششون داشته باشیم. 

در گلستان ارم دوش چو از لطف هوا
زلف سنبل به نسیم سحری می‌آشفت

 برداشت من : دوباره بحث حافظ عوض شد، حافظ می فرماد دیشب هوا خیلی خوب بود و منم تو گلستان ارم شیراز بودم. 

گفتم ای مسند جم جام جهان بینت کو
گفت افسوس که آن دولت بیدار بخفت

 برداشت من: یهو به فکر فرو رفتم، گفتم جمشید و دیگر پادشاهان یه زمانی خیلی ادعا داشتن، تاج و تختی، ثروت و شوکتی، اما الان کجان؟!/  مسند و باغ ارمشون موند ولی خودشون نموندند/ آیه 25 و 26 و 27 سوره مبارکه دخان 

سخن عشق نه آن است که آید به زبان
ساقیا می ده و کوتاه کن این گفت و شنفت

 برداشت من: بعد حافظ می فرماد، همه چی در این دنیا از بین رفتنیه جز یه چیز، که اونم عشقه...عشق به خدا تا ابد ماندگاره، حالا منه حافظ  نمیخوام خیلی حرف بزنم، با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه، باید خودتون عاشق خدا و اولیای خدا بشید تا بفهمید من چی میگم. 

اشک حافظ خرد و صبر به دریا انداخت
چه کند سوز غم عشق نیارست نهفت

 برداشت من: فقط حافظ یه جمله رو دوباره میگه تا یادمون باشه/ کسی عاشق نمیشه مگر اینکه برای معشوقش شب و روز گریه کنه... و  السلام 

نظرات (۹)

  • میرزا مهدی
    سه شنبه ۸ خرداد ۹۷ , ۱۰:۳۰
    ناز نفَسِت
    • author avatar
      سید سعید
      ۸ خرداد ۹۷، ۱۰:۳۲
      :))
      ناز کم کن که در این باغ(بلاگ) بسی چون تو شکفت...
  • میرزا مهدی
    سه شنبه ۸ خرداد ۹۷ , ۱۰:۵۵
    هیچ عاشق هم سخن سخت به معشوق نگفت....

    المثل «هر راست نشاید گفت، اما جز راست هم نباید گفت :)

  • بانو ...
    چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷ , ۱۴:۴۲
    جالب بود 
    من با خوندن شعرای حافظ مشکل دارم :)

  • رزمنده ..
    چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷ , ۱۶:۵۶
    سلام مومن. جزاکم الله خیرا

    ولادت کریم آل طه، امام حسن مجتبی سلام الله علیه و آله بر شما مبارک

    طاعاتتون قبول

    عرض کنم که:
    "فاش می گویم و از گفته خود دلشادم"
    خودمانی تو با حافظ شیراز، نکوست


    عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
    یا علی
    • author avatar
      سید سعید
      ۱۱ خرداد ۹۷، ۰۹:۰۴
      سلام برادر بزرگوار
      همچنین برای شما مبارک باشه🌷
      ممنون بزرگوار نظر لطف شماست
  • ام اسی خوشبخت
    جمعه ۱۱ خرداد ۹۷ , ۱۹:۱۸
    جالب نوشتید :)
    کاش عاشق باشیم :)
    • author avatar
      سید سعید
      ۱۱ خرداد ۹۷، ۲۲:۴۶
      ممنون
      ان شالله
  • برگ سبز
    شنبه ۱۲ خرداد ۹۷ , ۱۷:۱۲
    جای عاشق و معشوق را چرا عوض می کنید 
    سلام 
    • author avatar
      سید سعید
      ۱۳ خرداد ۹۷، ۰۷:۵۴
      همینه دیگه:)
      تو شعرهای حضرت حافظ همیشه بلبل عاشق گل بوده...
  • chefft.blog.ir 💞💕
    يكشنبه ۱۳ خرداد ۹۷ , ۱۱:۳۰
    چه جالب
    برداشت های من خیلی با برداشت های شما متفاوته😄
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

نوشته هایی که کمی صبر می خواهد برای خواندن و حوصله...
خواهان این که فرهنگ سه خطّی را از هوای سرها دور کنیم...

برای خواندن حوصله بفرماییم...
+ یازهرا سلام الله