🌿 دگرگون کردن تلقى آدمها از خویش و نفوذ دادن مهره هاى مسلط در کار
استاد علی صفایی حائری
#امام_صادق آن قدر آدم داشت که بتواند با کودتایى دستگاه عباسى را بردارد. و #حسین هم حتى آن قدر افراد داشت که بتواند با کشتن یزید به طور ناگهانى بر صحنه مسلط شود؛ ولى مسأله این بود که هنوز مردم آمادگى نداشتند و حتى پس از شهادت حسین و مرگ یزید رو به حکومت علوى نیاوردند، که دیگران بر صحنه نشستند.
این نشان مىدهد که آن دو کار باید فراهم شود. و این است که #ولایت_فقیه که زمینه ساز امامت است باید این 👈 دو کار سنگین را بر دوش بگیرد: یکى دگرگون کردن تلقى آدمها از خویش و دیگرى نفوذ دادن مهرههاى مسلط در کار.
یا باید از نوع حکومت انبیا چشم پوشید و به حکومتهایى دیگر روى آورد و یا آنکه این دو کار را با هم انجام داد: هم تلقى تودهها را از خویش عوض کرد تا به رفاه و آزادى قانع نشوند و حتى بالاتر از آزادى و عدالت و عرفان و تکامل را خواستار باشند و هم مهرههاى مسلط را بر سر کار گذاشت و آنها را نفوذ داد.
ما امروز در ممالک اسلامى شاهدیم که چگونه پفیوزهایى بدون زمینهى تودهاى توانستهاند با زور ولى مسلط در صحنه بمانند؛ چون آنها از مهرههایى منسجم و سازمانى دقیق برخوردارند و مادام که در این سازمان رخنهاى نیفتد و نفوذى نشود، کارى از پیش نمىرود. همانطور که شاه مادام که در دستگاهش نفوذ نشده بود، پا برجا بود. آنجا که گارد و ارتش او متزلزل شدند و در دستگاه منسجم او رخنه افتاد، فرار کرد.
این حقیقتى است که بدون تکیه بر تودهها مىتوان حکومت کرد، که ممالک مرتجع منطقه شاهد آن هستند و با پشتیبانى تودهها مىشود زمین خورد که حکومت شیلى خود نمونهى آن است.
📚 تطهیر با جارى قرآن، ج1، ص: 250
نظرات (۱)
سید حسین میرعلایی
يكشنبه ۱۰ مرداد ۹۵ , ۰۶:۵۸