تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
📌 نِــــوِشــتِــه هـــــایِ چَــــــنــد خَـــــــطّــی


خرم آن دم که چو حافظ به تولای وزیر *** سرخوش از میکده با دوست به کاشانه روم

در قرآن داریم که موسی از خدا خواست «وَ اجْعَلْ لِی وَزِیراً مِنْ أَهْلِی‏» (طه/29) حالا که قرار است من سراغ فرعون بروم، بدون کمک کار نمی‌شود. یک وزیری برای من بفرست. موسی است مگر می شود از خدا چیزی را بخواهد و خدا اجابت نکند؟ خدا هرچه خواسته، موسی گفته: چشم! طبیعی است که موسی هم هرچه بخواهد، خدا می‌گوید: چشم! لذا بالافاصله خدا گفت: چشم! «وَ جَعَلْنا مَعَهُ أَخاهُ هارُونَ وَزِیراً» (فرقان/35) گفتیم: این شما و این هم هارون. هارون وزیر شما باشد. پیامبر(ص) یک تعبیری درباره امیرالمؤمنین دارد. فرمود: «انت منّى بمنزلة هارون‏ من موسى» (تفسیر المیزان) تو برای من مثل هارون برای موسی هستی. چطور هارون برای موسی وزیر بود؟ تو هم برای من وزیر هستی. در یک جایی هم دارد: «أَنْتَ‏ أَخِی‏ وَ وَصِیِّی‏» (بحارالانوار/ج99/ص106) تو وزیر من هستی. در غدیر خم هم فرمود: «من کنت مولاه و فهذا علی مولاه» هرکس من ولی او هستم، بر او ولایت دارم. او هم نسبت به ما ولایتی دارد. تولایی دارد، دوستی دارد. بسم الله! این علی ولی اوست. سرپرست اوست. زمامدار اوست. باید به او تولی داشته باشند. نسبت به او ولایت و محبت و دوستی داشته باشند. حافظ می‌گوید: 
می‌دانید من چه روزی از این عالم به آن عالم که کاشانه اصلی من است، موطن اصلی من است، خانه اصلی من است، کی می‌توانم خرم و شاد بروم؟ «خرم آن دم که چون حافظ به تولای وزیر» خرم آن روزی است که با ولایت امیرالمؤمنین، به تولای این وزیر، وزیر پیامبر من از این عالم پر بکشم. آنوقت است که «سرخوش از میکده با دوست به کاشانه روم» آنوقت است که سرخوش و سرمست با این دوست و ولی دست در دست او به کاشانه خودم که جنت الهی است راه پیدا می‌کنم. گفت: «علی قسیم النار و الجنه» (صحیفه الرضا/ص56) او است که می‌تواند دست شما را در دست بهشت بگذارد و شما را به آن جایگاه ببرد.   

حاج آقا رنجبر

نظرات (۳)

  • حسانه ....
    شنبه ۲۹ ارديبهشت ۹۷ , ۱۰:۱۴
    سلام
    قابل تامل بود.تشکر
    • author avatar
      سید سعید
      ۲۹ ارديبهشت ۹۷، ۱۰:۴۳
      سلام علیکم
      الحمدلله
  • سربازِ روزِ نهم
    يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۹۷ , ۲۲:۱۶
    سلام
    یعنی می فرمایید خود پیامبر هم از خدا خواست که امام علی رو وزیرش خودش کنه؟
    • author avatar
      سید سعید
      ۳۱ ارديبهشت ۹۷، ۰۷:۵۱
      سلام برادر بزرگوار...
      پیامبر هم خواست؟!

      به فرموده آیت الله جوادی، قرآن همان حقیقت محمدیه هست...
      یعنی قرآن و پیامبر هر دو ثقل اکبر هستند و اصلا دوتا نیستند بلکه یکی اند.
      این یعنی اینکه، حضرت محمد صل الله یا بصورت مستقیم عامل قرآنه یا غیر مستیقیم، درواقع عین هم هستند.
      و قرآن هم کتاب آسمانی ست یعنی هرچه که خدا فرموده...پس پیامبر هم به هرچه که خدا فرموده عامل است.

      در مورد این سؤال هم اینکه بلعکس خدا به پیغمبر صل الله فرمود که اگر آقا امیرالمؤمنین علیه السلام را جانشین خودت قرار ندهی رسالتت را کامل انجام نداده ای.
  • سربازِ روزِ نهم
    دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۹۷ , ۲۱:۰۱
    منظورم به جهت دوست داشتن و ارزوی این اتفاق بود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

نوشته هایی که کمی صبر می خواهد برای خواندن و حوصله...
خواهان این که فرهنگ سه خطّی را از هوای سرها دور کنیم...

برای خواندن حوصله بفرماییم...
+ یازهرا سلام الله