تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
📌 نِــــوِشــتِــه هـــــایِ چَــــــنــد خَـــــــطّــی



استاد علی صفایی حائری



معلّى بن خُنیس از امام صادق‏، از حق مسلم بر مسلم سؤال مى ‏کند و حضرت مى ‏فرماید: این حقوق هفت تاست. 👈 هر کس یکى از آن‏ها را ضایع کند از ولایت خدا خارج شده و دیگر در او سعى براى خدا نیست.

معلّى مى ‏پرسد این حقوق چه هستند و امام صادق مى ‏فرماید: من بر تو دلسوز هستم و مى‏ ترسم این حقوق را ضایع کنى و حفظ ننمایى و عمل نکنى. معلّى مى ‏گوید: «لا قوة الا باللّه» و حضرت حقوق را مى ‏شمارند.


1⃣ ساده‏ ترین‏ این حقوق این است که براى او دوست داشته باشى آن‏چه براى خود مى ‏خواهى، و براى او نخواهى آن‏چه براى خودت نمى ‏پسندى


2⃣ و حق دوم‏ این که از سخط دورى کنى و به دنبال رضا و خشنودى او باشى و امر او را اطاعت نمایى.


3⃣ و حق سوم‏ این که او را با جان و مال و زبان و دست و پاى خودت یارى کنى


4⃣ و حق چهارم‏ این که چشم و راهنما و آیینه او باشى


5⃣ و حق پنجم‏ این که تو سیر نباشى او گرسنه بشود و تو سیراب نباشى و او تشنگى ببرد و تو نپوشى و او عریان بگردد


6⃣ و حق ششم‏ این که اگر تو خادمى دارى و امکان دارى و برادر تو خادمى ندارد، پس خادم خود را براى او آماده کنى تا لباسش را بشوید و غذایش را بسازد و فراش او را آماده سازد


7⃣ و حق هفتم‏ این که تعهدات او را به عهده بگیرى و دعوتش را اجابت کنى و بیمارش را عیادت نمایى و بر جنازه ‏اش حاضر باشى و اگر فهمیدى که نیازى دارد و حاجتى دارد، براى انجامش بشتابى و او را مجبور به سؤال ننمایى. اگر این کارها را انجام دادى، «وَصَلَت وِلایَتُکَ بِوِلایَتِه وَ وِلایَتَهُ بِوِلایَتِکَ»؛ ولایت خود را با ولایت او پیوند زده ‏اى.


👈و در حدیث دیگرى آمده است که اگر در نزد برادرت اظهار ناراحتى‏ کنى و بگویى افّ، یعنى ناراحتم، رابطه ولایتى شما بریده مى ‏شود. «انْقَطَعَ ما بَیْنَهُما مِنَ الْوِلایَة» و یا «لَیْسَ بَیْنَهُما وِلایَةٌ».


... در سوره انفال آمده‏ «الّا تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَةً فِى الْارْض وَ فسادٌ کَبیرٌ»:اگر در برابر ولایت‏هاى کفر و پیوندهاى آنان شما به این پیوند ولایت و نصرت روى نیاورید و این ارتباط را عملى نکنید، در زمین فتنه ‏ها تحقق مى‏ یابد و فساد کبیر، ثبات مى ‏گیرد. روى آوردن به ولایت و نصرت، فتنه‏ و فساد را برطرف مى ‏سازد. فتنه‏ در انسان بلاء و آزمایش اوست و در زمین درگیرى‏ ها و خون‏ریزى ‏هاست و فساد به هم ریختن نظام و چشم پوشى از مصالح عمومى و کلى است: مصالح عمومى‏، در جامعه و مصالح کلى‏ در جهان.


آن‏چه در برابر کفر و فتنه و فساد آن، نیرومند مى ‏ایستد، ایمانى است که به قدرت تبدیل شده و به محبت و ولایت و به سرپرستى و ولایت گره خورده است. مادام که ایمان به ولایت مبدل نشود، نیروى جلوگیر و مصلح نخواهد بود.


اگر ما چهار نفر هر کدام از لیوان خودش دفاع و حفاظت کند، پس هر لیوان یک محافظ بیشتر نخواهد داشت؛ اما اگر هرکس از همه‏ لیوان‏ها حفاظت نماید، پس هر لیوان چهار محافظ خواهد داشت و هر خانه و هر فرزند و هر خانواده محافظهاى زیادترى خواهند داشت. و همین باعث قدرت تو و ترس دشمن و نگه‏دارى از مصالح عمومى و کلى خواهد بود.


📚 از معرفت دینی تا حکومت دینی، ص38تا40



ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

نوشته هایی که کمی صبر می خواهد برای خواندن و حوصله...
خواهان این که فرهنگ سه خطّی را از هوای سرها دور کنیم...

برای خواندن حوصله بفرماییم...
+ یازهرا سلام الله